Även om pennor inte är en engångsartikel, så har de fortfarande en mycket kortare livslängd än t.ex. en mugg eller en t-shirt.

Detta är något man bör ha i åtanke när man funderar på hur många pennor som man ska beställa in till sina kunder eller till företaget.

Du har säkert varit med om det själv. Du är i stort behov av en kulspetspenna, men alla du lyckas hitta har helt slut på bläck.

Detta kan vara oerhört irriterande för den som är i behov av pennan och gör snabbt att man tappar tålamodet.

När man beställer in reklampennor för att ge ut till kunder är kunderna oftast medvetna om den ungefärliga livslängden, men på ett kontor behöver det alltid finnas tillgång till fungerande och högkvalitativa pennor att använda sig av.

Man brukar säga att den ungefärliga livslängden för en vanlig kulspetspenna ligger på cirka 9 månader, eller det är åtminstone sådana pennor som man bör sträva efter. Man bör inte fokusera alldeles för mycket på priset.

Ett lågt pris kan kännas bekvämt för stunden, men blir oftast högre i längden eftersom pennorna inte håller sig färska och man måste direkt beställa in nya.

Att beställa in pennor som håller cirka 9 månader är därför att rekommendera. Det kommer inte att kännas lika mycket ekonomiskt om man bara behöver fylla på förrådet var 9:e månad, istället för var 4:e.

Pennor har dock en tendens att snabbt försvinna. Det har du troligtvis upplevt även i ditt eget hem. Se till att du beställer in en volym där det finns utrymme för pennor att försvinna eller t.ex. gå sönder genom att någon råkar trampa på en och en annan som hamnat på golvet.

Pennor som delas ut till kunder kan med fördel ha samma design som pennorna ni använder på företaget. På så sätt känner kunderna en större samhörighet.